Är det någon annan än jag som har stött på de konstiga webbtjänsterna Bokrecension.se och Bokrecensioner.se. Båda är bra idéer som är klockrent inom Web 2.0-tankens affärsmodell. Släng upp en webbtjänst, låt användarna bygga innehållet och tjäna pengar på (Google)-annonser.Men båda är så otroligt blodfattiga.

Det går inte att lista ut vem som står bakom tjänsterna. Det känns som om båda är upslängda av någon anonym person som håvar in några kronor i månaden (det kan nog inte vara så mycket med tanke på det fattiga innehållet). Den förstnämnda tjänsten har också några konstiga bibliotekslänkar, bla chatta med bibliotekarie (fråga biblioteket/jourhavande bibliotekarie). Ska de chatta med bilbiotekarier om böckers innehåll??? Om länkarna är menat att leda till ett svar på frågan om boken finns på mitt bibliotek, då borde de väl ha en länk till bibliotek.se i stället - kan man tycka. Kanske är länkarna där för att ge en falsk bild av att websajten har någonting med bibliotek att göra.

Är det inte dags att biblioteken tar tag i detta? Som Anna Stockman skriverBibliotek 2.0 så skulle biblioteken behöva gå ihop om något sådant här för att få en massa i recensionerna. Det vore nog inte så dumt med en central server någonstans där alla våra biblioteksystem hämtade användardata, resensioner, rankings och sådant. Sen ska våra opacar förstås kunna hämta information ur denna användar-server. Är inte biblioteken bäst lämpade för hanteringen av stora mängder användardata? Om inte, vad är det då vi ska syssla med framöver? Vad ska vi göra för att sätta lite sprutt i systemen? Hur löser vi samarbetsfrågan, den ekonomiska frågan etc.

Tags: , , , ,

11 Responses to “Bokrecension(er).se eller biblioteken?”

1. 1 Karin Engström

Hej Peter!
    Jag har också tänkt mycket på det som du skriver om. En tanke är att använda de tjänster som redan finns. Men kanske vore det bättre om biblioteksvärlden hade en “egen” tjänst som “vi” hade koll på. Man kan annars tänka sig att en massa recensioner skrivs som plötsligt försvinner. Frågan är väl bara vilka som är “vi”? Vem finansierar osv…

2. 2 Peter Giger

Jag brukar faktiskt gilla att använda tjänster som redan finns - om de är bra. Karin, jag förstår dina citattecken runt egen och vi. Jag tycker inte att de jag nämnde ovan är tillräckligt bra för att satsa på. Kanske vore det inte helt otänkbart att samarbeta med en komersiell aktör som adlibris; ännu hellre få alla kommersiella aktörer med på banan. I och med att vi behöver en stor massa för att få det att fungera så kanske det skulle vara i alla berörda aktörers intresse.

Bäst vore det nog med ett “anonymt” system som alla andra system hämtar information ifrån i stället för att ha en gemensam webbsida eller liknande. På detta sätt skulle alla kunna integrera informationen i sina egna systems gränssnitt, men informationen i sig ligger på en gemensam server. Jag undrar om inte något liknade är enda sättet för att få en så stor massa att det blir användbart.

3. 3 Krister Andréason

Det låter som om boktips.net är just vad ni diskuterar. Ett samarbetsprojekt i mellan bibliotek i Västra Götalandsregionen som dels består av en central boktipssida. Den finns dessutom som lokala varianter på bibliotekens egna hemsidor. Se bibliotek.molndal.se eller opac.lerum.se

MVH Krister Andréason. IT-bibl, Mölndal

4. 4 Karin Engström

Jag fick för mig att Peter menade att man skulle bygga upp något av användardata, alltså inte sånt som enbart bibliotekarier skriver (bibliotekarier kan också vara användare). Boktips.net är ett intressant initiativ, men det byggs väl inte upp av användare? Jag håller med Peter om att det skulle vara bra med lite sprutt i systemet och att det nog inte vore dumt att samarbeta med en kommersiell aktör.

5. 5 Peter Giger

Helt riktigt Karin. Boktips.net är inte riktigt vad jag menade. Jag tror inte på en framtid med bibliotekarien som informationsförmedlare, utan mer som delaktig i en kommunikation med användaren. Det system som ligger närmast som jämförelse är väl Amazon.com. Men för oss skulle kommunikationslagret (recensioner, topplistor, ranking etc) vara huvudpoängen - för Amazon är nog kommunikationslagret mest för att understödja systemets kommersiella lager. Fast det är klart, det är nog inte så stor skillnad när man tänker efter. Vi vill ju föra fram våra tjänster, även om vi inte tar betalt….

6. 6 Karin Engström

Här är ett trevligt exempel. Användarna kan skriva recensioner direkt i katalogen!

Mvh Karin

7. 7 Peter Giger

Mycket intressant exempel Karin. Jag tror att vi kommer att få se en hel del tjänster som liknar denna när mikroformat blir mer vanligt (microformat, microcontent). De två formaten fungerar lite olika, men båda går ut på att publicera mer i standardiserade format så att sökmotorer hitta och använda informationen. Inom biblioteksvärlden har vi ju länge talat om Dublin Core till exempel. Vi använder mikroformat här på Bibliotek 2.0, i vissa poster, genom structured blogging-pluginen vi har nämnt i någon artikel. WorldCatLibraries använder nog en annan teknik, men resultatet liknar något man skulle kunna göra med Mikroformat.

Men exemplet förtydligar även problemet som Anna Stockman pekade på i en artikel. Det är svårt att få en kritisk massa i användardatabasen. Jag sökte till exempel på Ulysses av James Joyce. Där fanns ingen recension alls, trots att recensionerna gäller alla 25 utgåvor de listade. Amazon.com hade över 500 utågåvor och där är recensionerna för varje utgåva, de jag kollade hade mellan 9 och 13 recensioner. Det är därför jag tror att det är viktigt att vi samarbetar om det….

8. 8 Rosa Karlsson

Bokrecension.se har länkar till Bibliotek.se från själva “boksidan”. Se exempelvis http://www.bokrecension.se/9127355993

9. 9 Martin Johansson

Lite sent inlägg kanske, men jag upplever att Bokrecension.se är en seriös tjänst. Jag har själv använt mig av den vid flera tillfällen. Ibland har det inte funnits en recension på den bok jag sökte, men oftast har det faktiskt fungerat bra. Och jag skriver själv in recensioner på böcker som jag läser. Så jag upplever att det fungerar åt båda hållen. Givetvis uppstår inte recensioner “av sig själva”, så därför kan det dröja ett tag innan sådana här recensiostjänster börjar fungera. Och det är bra att tjänsten länkar direkt in till OPACen så att jag lätt kan hitta om boken finns på mitt bibliotek.

Ett samarbete mellan biblioteken och en viss bokhandel (exempelvis AdLibris, som föreslogs ovan) upplever jag som en dålig idé. På vilket sätt skulle det vara bra för biblioteken?

10. 10 Peter Giger

När det gäller läsarrecensioner så är mängd a och o. Ju fler som deltar desto bättre. Sverige är en mycket litet språkområde. Samverkan är oftast bra. Varför skulle inte biblioteksvärlden kunna samarbeta med kommersiella aktörer i vissa frågor? På vilket sätt skulle det vara dåligt?

11. 11 Peter Giger

Möjlighet att definiera egna kopplingar på placeringssidan i OPAC för att t ex utnyttja en
    valfri tjänst för att skicka eller hämta information om den aktuella titeln. En ny sådan